неделя, 12 ноември 2017 г.

Ерки Мелартин /Материалът подготви проф. д-р Албена Кехлибарева/

Erkki Melartin in Bulgaria/ Финландският композитор Ерки Мелартин 
/Материалът подготви Албена Кехлибарева/ 
На 14 февруари 2017 се навършиха 80 години от кончината на 
финландския композитор Ерки Мелартин
Днес твърде малко се знае колко трудно е било на много скандинавски композитори да се освободят от сянката на Сибелиус. Името на един от тези композитори, успяли да излязат от орбиталната "сибелиусова обвивка" е това на Ерки Мелартин, на когото на 14 февруари т.г. се навършиха 80 години от кончината. Дали Ерки Мелартин е композитор на симфонична музика от международен ранг или както Малер с хапливата си ирония или дори нашега оприличава националните гении като „блудници и сводници от покрайнините“ музиката му ще продължава борба за идентифициране на собствен път? Във всеки случай Ерки Мелартин е добре известен в Скандинавия, в Централна и Западна Европа, в САЩ и Япония. Авторският му концерт с Берлинската филхармония, дирижиран от самия него през ноември на 1923 е записан като паметен в музикалния архив на столичната филхармония тогава. Чуден е обаче друг факт – този, че шестте му симфонии не са издавани приживе, а те заслужавт безспорно това. /Съдба, подобна като тази на Шуберт/. Само в едно единствено издание Шесттата му симфония композиторът ще получи като подарък за 60-тия си юбилеен рожден ден от добрите си датски приятели Нани и Фритс Джарал. Тази симфония наистина се радва на възродителен интерес днес, защото именно към нея посяга диригентът Леонид Грин, ръководещ оркестъра на град Тампере за  CD-продукция на звукозаписната компания „Ondine“. В списъка се прибавя още концертът за цигулка със същия оркестър, а след време и всички останали пет симфонии. Този успех повлича след себе си низ от подобни явления и с другите му симфонични и камерни творби на композитора.
Ерки (Ерик на шведски ез.) Мелартин е роден в селската енория на Käkisalmi в областта Карелия на 2 февруари, 1875. След завършване на местното гимназиално образование цялото семейство Мелартин се мести в Хелзинки, където младият Ерки  ще следва четири години в музикалния институт (по-късно „Сибулиус - Академия“, на която той самият ще бъде години по-късно 25 години ректор. Това ще бъдат годините 1911 до 1936). Учител по композиция на младия Ерки става известния тогава финландски композитор, представител на националния романтизъм - Мартин Вегелиус, дал солидно образование на немалко представители от следващата генерация финландски композитори. След завършването на образованието си в Хелзинки, Ерки Мелартин ще се специализира при Роберт Фукс във Виена, а след това в Берлин и в Рим. Още съвсем млад, през 1901 година той е поканен да преподава в музикалния институт в Хелзинки музикална теория и пиано, а от 1908 поема поста на главен диригент на оркестъра на град Вийпури (днешен Виборг). Оркестърът на този имперски град за времето си е бил солиден и дава възможността на Мелартин да включва в репертоара си големи симфонични творби. Така Мелартин става първият диригент, дирижирал симфониите на Малер в Скандинавия. Въпреки крехкото си здраве, като композитор той оставя над 1000 композиции, събрани в 189 опуса. Освен шестте симфонии, Мелартин е автор и на една опера по мотиви от националния епос Калевала (Aino, премиера 1909), скици към седма и осма симфонии, (била е запланувана и девета симфония, за да завърши магическия класически кръг на симфониите, но това намерение остава само записано в дневника на композитора), прекрасния цигулков концерт, наскоро възкръснал и в изпълнението на американския цигулар и диригент Джон Сторгърд, голям брой хорови и солови песни, четири щрайхквартета, соната за арфа и флейта, соната за брас ансамбъл, клавирна музика (около 400 творби) в двадесет и два опуса, сред които са двадесет и четири прелюда, подобно на Селим Палмгрен,  прекрасната соната „Фантазия апокалиптика“ оп.111, солови песни (близо 300), събрани в седем опуса, детска музика, която често е била тълкувана като салонна или развлекателна. (А нима такова явление не е наблюдавано при Шопен, Лист, Григ, Дебюси, Макс Регер и още немалко композитори със световна слава?) За таза част от музиката на Мелартин, може да се каже, че дори и в нея той остава фундаментално карелски композитор, помнещ мелодиката и меланхолията на родните гори, но и композитор, приел в дълбочина законите на контрапункта. Именно странното съчетание на карелската фолклорна напевност с контрапункта ще бъде една от най-отличителните характеристики на симфоничната (още заключителният марш в Първа симфония е добър пример за склонността на Мелартин да контрапунктира) и въобще на музиката на Мелартин. Ползотворното влияние на музиката на Брукнер, Малер и на френския импресионизъм ще дооформят някои хармонични особености в по-късното творчество на Мелартин. Преживял и преосмислил по свой начин късноромантичната, импресионистичната и експресионистичната музика от края на 19-и и началото на 20-и век, Мелартин ще създаде свое място в скандинавската култура. Интересно в творческия път на този композитор е и модификацията на добре известни шведски народни песни, придобили финландска оцветеност (както това прави композиторът в операта си "Айно" или в последната част на Четвърта симфония), както и идеално гъвкавото позициониране на премиерите на големите му симфонични творби спрямо тези на Сибелиус. Нещо, което във времето е имало много позитивни реакции. 
Сред възпитаниците на Ерки Мелартин трябва да се спомене неговия любим ученик Илмари Ханикайнен (1892 1955), когото Мелартин препоръчва и насочва за по-нататъшното си обучение в Консерваторията на Санкт-Петербург. Други негови изтъкнати възпитаници са Хейки Аалтойла (1905 1992), Сулхо Ранта (1901 1960), Ууно Клами (1900 1961).
Днес различни оркестри от Западна Европа като орестъра на Северогерманското радио, оркестъра на Антверпен, оркестъра на Единбург, а също и някои оркестри в САЩ и Япония включват както симфониите, така и симфоничните поеми на Мелартин в репертоара си. Въпреки, че сред симфониите Четвъртата симфония на Мелартин се счита за най-майсторското му симфонично произведение, Финалът на Пета - за най-величественият призив към контрапунктиране, дълго ще се помни Трета симфония, изпълнената в нова редакция от Финландския радиосимфоничен оркестър на 27 април, 2012 под диригентството на Сакари Орамо. Във философски аспект музиката на Мелартин преразглежда отново съпоставянето на четирите елемента на античността: земя, вода, въздух и огън. Той също работи с тях, но в крайна сметка отхвърли това тълкуване считайки, че музиката е абсолютна по своята същност.
Изпълнението на творби за пиано и песни от Ерки Мелартин може да бъде проследено на страницата на Радио Бинар от концерт, по повод 100 години независима Финландия по проект и изпълнение от Албена Кехлибарева -
https://www.youtube.com/watch?v=_zkp9Ah0Va0&list=PLI7R9XL4LqEdS7fWmFkZszjF3s1adhggM 

Списък на по-значимите творби в творчеството на Ерки Мелартин: 
Симфонии:
Симфония № 1, до-минор, оп. 30/1
(2+picc2+cA2+clB2/4331/12/1/strings)                       
Симфония № 2, ми-минор, oп. 30/2
(222(A)2/4331/11/1/strings)                                                    
 Симфония № 3, фа-мажор, oп. 40 
(22+cA22/4331/11/1/strings)                                                          
Симфония no. 4, ми-мажор, oп. 80 "Лятна симфония"                                                                    
(3+picc3+cA23+cf/4331/11/2/cel/soprano,mezzo,contralto/strings)                                               
Симфония № 5, ла-минор, оп. 90, "Симфония бревис" 
 (2+picc2cA22/4331/11/1/cel/strings) 
Симфония № 6 oп. 100 (3+picc233/4331/12/1/cel/strings) 

Концерт за цигулка и оркестър оп. 60
Симфонични поеми:
"Лицето на съня" оп. 70
"Марията" оп. 79 - за сопран и симф. орк.
"Карелски сцени" оп. 146 (1928)
"Песни за езерото Лагода" оп. 146/а
Балет:
"Синята перла" оп. 160 - сюита в осем части 
Опера:
"Айно"  ( 1912) по мотиви от Калевала - либрето на Йалмари Фине
Музика за хор и оркестър, шест кантати, осем поеми за хор, солисти и оркестър
Клавирно творчество:
Шест пиеси - оп. 7
Легенди - оп. 6, оп. 12
"Тъжните градини" - оп. 52
"Лирични пиески" - оп. 59
Шест пиеси - оп. 118
"Потайната гора" - оп. 123
24 прелюдии - оп. 85
Импресионистични картини - оп. 87
Клавирна соната - оп. 111
Отделни пиеси в различни опуси
Камерна музика:
Квартети, триа
Вокално творчество: 
Голям брой солови песни (около 300) за глас и пиано за всички видове гласове по стихове на шведски, немски, френски и финландски поети.
Голям брой хорови песни за смесен хор 





 

Няма коментари:

Публикуване на коментар